In vier stappen van SWOT naar strategie

Ben je na de SWOT klaar? Natuurlijk niet, dan begin je pas! Je wilt toch een goed doordachte strategie? Maar waarom blijft het vaak bij het alleen invullen van de sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen? Daarom vier stappen die je na je SWOT absoluut nog moet zetten en hoe je deze makkelijk kunt toepassen. Wees niet verbaasd wanneer het gewoonweg superleuk is om samen deze stappen te doorlopen.

Nog even een check voor jouw SWOT,  een foto van de omgeving

wat zijn de kansen en bedreigingen (externe analyse­)?

Vergelijk je SWOT met een foto van dit moment. Een realistische foto van de buitenkant, een beeld dat voor iedereen te zien is. En dat, tenzij je fotoshopt, voor iedereen gelijk is. Wanneer het regent, regent het ook bij de buren en hebben ze ook de kans (of de dreiging) nat te worden.

Röntgen foto

Wat zijn je sterkten en zwakten (interne analyse)?

Je interne analyse heeft meer weg van een foto van de binnenkant, een röntgenfoto. Hierop valt pas echt te zien wat er aan de binnenkant floreert en wat minder. Ofwel: wat zijn de zwakke en sterke punten in de gezondheid van jouw bedrijf. Hier gaat het puur om jouw gezondheid, niet die van de buren.

Nu zul je een röntgen foto niet snel verwarren met een 'gewone' foto. Wees daar ook alert op in je SWOT; een zwakte of sterkte zit in jouw interne foto en staat niet op de foto bij je buurman. Ofwel: regent het bij jou binnen dan heb je ergens een lek en moet je dat fiksen. Het is dus een zwakte in je pand en geen bedreiging. Cruciaal is ook dat je specifiek bent. Je moet weten waardoor het binnen regent, wat is precies je zwakke punt. Gebroken leiding, gat in het dak. Wees precies.

De vier stappen ná je SWOT


Stap 1 van SWOT naar collage

Onze foto's zijn prachtig geworden. Het zijn er alleen best veel. En je weet: niemand kijkt graag stapels foto's (van een ander) dus het is tijd om die foto's te selecteren die het meest relevant zijn voor jouw organisatie. Dus: kies voor drie tot maximaal vijf sterkte, zwakten, kansen en bedreigingen. Je fotocollage is af. En nu? Gaat je SWOT (fotocollage) aan de muur? Dat kan altijd maar je mist hiermee wel je doel. Namelijk een goede strategie bepalen voor de toekomst. Dus we zetten nog even door om tot waardevolle inzichten te komen.

Stap 2 mix en match je issues (confrontatiematrix)

Nu wordt het leuk! Het woord geeft het al aan. We gaan de sterkten en zwakten van een organisatie confronteren met de kansen en bedreigingen in de markt. En is die confrontatie een match, een hele goede match, een wat mindere of totaal niet? Ben je er nog bij? Het is alsof we de foto's aan elkaar koppelen: hevige regenval door klimaatverandering - kapot dak, tja dat zou een logische combinatie kunnen zijn. Aanhoudende regen door klimaatverandering - slecht geschoold personeel... minder dus dat is geen match. Per kwadrant geven we per kolom punten. De beste match krijgt een 5, een best wel goede een 3 en een 'oké match een 1. De rest valt af. Hiermee weet je wat de belangrijkste issues zijn voor jouw organisatie. Waar je iets mee moet en anderzijds iets mee kunt.

Stap 3 Less is more; beperk je tot maximaal drie strategische opties

Kijk je nu door je oogharen dan zie je al een richting verschijnen. Maar hoe kom ik daar? Stel jezelf deze vraag bij de matches die je hebt gemaakt. Met welke sterkten zou ik kunnen inspelen op een kans? Hoe kan ik mijn zwakte ombuigen om een bedreiging af te weren? Want laten we eerlijk wezen: zit jij erop te wachten om in een ondergelopen kantoor te werken elke keer wanneer het regent?

Dus bedenk wat je allemaal zou kunnen doen aan het gat in je bedrijfspand om geen last te hebben van de aanhoudende regenval door klimaatverandering. Wees creatief, beperk jezelf niet want hier komen de mooiste strategieën naar boven borrelen (of sloten water).

Stap 4 Wrap it up!

Maak vervolgens een keuze: met welke drie strategische opties ga ik de oorlog winnen? Of in ieder geval mijn kernprobleem oplossen. En zoals eigenlijk geldt voor het hele proces: wees eerlijk. Beoordeel je opties op haalbaarheid, (financiële) uitvoerbaarheid, aanvaardbaarheid voor bijvoorbeeld je stakeholders maar vooral: past de strategie bij jouw organisatie?

Dus doe jezelf en je organisatie niet te kort en loop het hele proces door. Juist door dit met je hele afdeling of aantal betrokken collega's te doen kom je tot de echt hele vernieuwende maar vooral gedragen strategie.