Hoe krijg ik het voor elkaar

Dag vakantie gevoel, hallo deadlines! Kom je na de zomervakantie heerlijk relaxed terug op je werk. Lijkt het wel of er een orkaan van werk op je afkomt. Iedereen wil afspreken, doelstellingen moeten (nog snel) worden gehaald, nieuwe jaarplannen gesmeed en deadlines vliegen om je oren. Aaaaaahhhh. Weg zen-vakantie-gevoel.

Kip zonder kop

In deze blog geen 10 tips om dat gevoel vooral vast te houden want ik weet dat ik dan ook echt tegen dovemansoren praat. Eigenlijk is er maar 1 tip: duik er volledig in. Niet als een soort van kip zonder kop alle kanten op rennend maar met wat meer rust en focus. Hoe bereik je dat? Door eerst eens een half uur de tijd te nemen, pak een kop koffie of thee, haal eens een paar keer diep adem, maak je bureau leeg en ga zitten. Achter je laptop of met een leeg vel papier voor je.

Prioriteer

Schrijf op de dingen die je persé nu moet doen omdat er anders -tig mensen aan je bureau staan, je blijven mailen of aan de telefoon hangen. Plan in wanneer je deze acties moét afhandelen en wees realistisch hierin. Anders maak je het alleen nog stressvoller voor jezelf. Maak dan een lijst met de actiepunten die eigenlijk helemaal niet zo nodig zijn op dit moment. En kijk of je deze ook misschien op een ander moment kunt doen. Wanneer je wat meer rust en ruimte hebt. Vergeet niet dit ook te laten weten aan degenen die nog in de veronderstelling leven dat je gisteren al zou 'leveren'....om nog meer stress te voorkomen.

Hak het in stukken

En wat blijft er dan nog over wat je echt moet oppakken? Zitten er nog grote projecten/acties bij waar je gewoonweg niet weet waar te beginnen? Kun je dat misschien in stukken hakken? Niet dat het dan minder werk is, maar het is dan niet meer zo'n berg. Waarschijnlijk kun je het dan ook beter overzien. En lukt het om er vervolgens per onderdeel een haalbare planning aan te hangen?

Me, myself and I, echt?

En stel jezelf ook de vraag; 'moet ik het helemaal alleen doen, of kan ik er anderen bij betrekken?'. Dit is vooral van belang wanneer je nog in de overtuiging zit dat je het alleen veeeeel sneller en efficiënter kunt. Denk nu ook even na of dat echt zo is. Want wanneer jij alles in je eentje hebt gefikst, loop jij dan niet vooruit op de troepen? En moet je straks bij de uitvoering van je plan, werkzaamheden etcetera niet een enorme stap terug nemen om de hele goegemeente mee te nemen in wat jij hebt uitgewerkt? Mmmmm, misschien dan toch nu (gedeeltelijk) samen eraan werken.

Nog steeds hijgend achter je bureau?

Koffie op? En ben je nog steeds niet onderaan je hijgende actielijst beland? Schenk dan nog een kop koffie in, haal nog een keer diep adem en herhaal dit hele riedeltje tot je wél onderaan je lijst bent.

Heb je een hele kan leeg gedronken en is je lijst nog niet echt geslonken tot een haalbare actielijst? Dan is het een idee om eens met gember&co te praten. Oh dit was een verkooppraatje? Ja, zo zou je dat kunnen zien. En ja, wij willen heel graag met jouw actielijst aan de slag omdat wij daar tot aan het einde van het jaar nog wél tijd voor hebben. En ons heel graag vol energie en een frisse blik willen vastbijten op de zaken waar jij nu net buikpijn van krijgt. Win-win toch?

Dus ben je bezig met een marketingcommunicatie plan om je doelstellingen van dit jaar tóch nog te halen, wil die propositie maar niet lekker vlotten, moet je een marketing en/of communicatie plan voor het nieuwe jaar opleveren en weet je even niet waar en hoe te starten. Wij denken graag mee, doen dit samen met je (team) of pakken het in het geheel voor je op. Bel of mail ons dan bespreken we welke aanpak en planning het beste past voor jou. Tot gauw, Nicole