Flirten met cijfers

Oké, ik moet eerlijk toegeven dat ik wel een soort van 'fling' heb met cijfers. Het was notabene de basis voor mijn scriptie destijds (jaren geleden inmiddels...). In een tijd dat cijfers, doelstellingen en big data helemaal niet in waren, laat staan sexy. En de mensen die ermee werkten al helemaal niet. Op de een of andere manier had het op mij echter een enorme aantrekkingskracht. Op een brij cijfers (data én onderzoeken) kon ik toen al helemaal los gaan. Wetende dat ik op een zeker moment EEN rode draad of inzicht te pakken zou krijgen. En daar was het me om te doen. Het moment van zo'n 'ontdekking' zorgt voor een soort van 'aha-moment' die je vanuit je tenen omhoog voelt trillen. Want ik weet dat dit vaak het begin is van een stevig marketingfundament.

Dat inzicht, die rode draad, zet mij aan tot mezelf nog meer relevante vragen te stellen. Waarom is die waarde zo hoog, waar komt dat vandaan, wie zitten daarachter, hoe zien ze eruit etc. Het lijkt op een soap of wanneer je niet zo van data houdt misschien eerder een thriller.

Dat is wel het nadeel; soms kan ik uren knagen op een datareeks of de ruwe resultaten van een onderzoek. Tot frustratie en irritatie toe. Het 'aha-moment is dan vaak het bevrijdende signaal. En tevens het startsein om mijn marketingbrein erop los te laten en helemaal los te gaan. Vanuit een gefundeerde basis kan ik vanuit de missie, visie en doelstellingen verder richting bepalen. Een een-tweetje van zowel SMART als creatief werken. Want hoe ga ik met mijn opgedane inzichten op basis van onderzoek een bijdrage leveren aan de gestelde doelen? Data niet sexy, in ieder geval wel 'hot'!

Wil je weten hoe ik mijn marketing-en communicatiebrein kan inzetten op jouw vraagstukken? Maak dan een afspraak, ik ga graag met je in gesprek.